Skriftligt godkännande i försäkringsbranschen

Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning öppnar upp nya möjligheter


Scrolla ner och läs mer

Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning,
- 1 september 2018 -

Den 14 juni 2018 beslutade regeringen att telefonförsäljning av tjänster och varor ska godkännas skriftligt av köparen för att vara giltiga. Den nya lagen kopplat till telefonförsäljning träder i kraft den 1 september 2018. Ett enkelt och säkert sätt att följa den nya lagen är införa elektronisk signering vid telefonförsäljning för att införa skriftliga avtal.

Om ett telefonsamtal leder till att parterna vill ingå ett avtal, ska företaget skicka en skriftlig bekräftelse av sitt erbjudande till konsumenten. Ett giltigt avtal kan sedan tecknas EFTER att telefonsamtalet är avslutat genom att kunden skriftligt godkänner avtalet från företaget.

Både anbud och accept ska vara skriftliga och kan skickas via sms, e-post eller vanlig post. Om företaget trots att något avtal inte ingåtts skriftligt, levererar en vara eller utför en tjänst, ska konsumenten ej vara skyldig att betala för den.

Några av våra nöjda kunder:
  • Skanska energo
  • Svekraft
  • Solkraft Sverige
  • TEkniska verken
  • Skekraft

Kontakta mig

Jag bokar gärna in en tid och hjälper er att komma igång med skrifliga avtal
viktoria dahlgren getaccept Viktoria Dahlgren

Har hjälpt flera att digitalisera avslutsprocessen, boka din tid idag.